Sekä tänään että viime viikolla ajoimme ryhmittäin viisi keikkaa, jotka kaikki olivat eri aihealueista. On ollut savusukellusta, liikenneonnettomuutta, kattotyöskentelyä, korkeanpaikantyöskentelyä ja ensivastekeikkaa. Vaihtelemme ryhmän sisällä "pelipaikkoja", jokainen on vuorollaan esimies, kuski, ja takapenkillä.
Pelastustoiminnan johtaminen on yksi tämän syksyn uusia opintokokonaisuuksia. Me harjoittelemme johtamista sekä siististi sisätiloissa pienoismalleilla leikkien, että harjoitusalueella toisiamme johtaen. Vaikka olen käynyt kuusi vuotta sitten RUK:n intissä, ja sitä kautta hieman päässyt harjoittelemaan johtamista, ei kyllä kieltämättä näissä oppikokonaisuuksissa miltään johtamisen konkarilta tunnu. En pitänyt itseäni inttiaikoinakaan minään johtajaluonteena, eikä tilanne sinänsä ole mihinkään muuttunut.
Viihdyn oikein hyvin paloautossakin takapenkillä tai kuskin paikalla, ja olen vastannut hyvin varmasti "ei kiitos", kun jotkut ovat kyselleet mahdollisesta halusta jatkaa joku päivä alipäällystö- tai päällystökurssille. Lisäksi koen hyödylliseksi sen, että paloautossa kessu hallitsee myös sen miehistön tekemän työn kenties kaikista parhaiten, ja minä keksin itselleni kyllä kehitettävää ihan miehistöhommissakin tuleville vuosikymmenille. :D
Pidän kuitenkin erittäin hyödyllisenä johtamisen harjoittelua, ihan jo tilanteiden monipuolisemman näkemisen kannalta. Kessuna oppii hahmottamaan kokonaiskuvan paremmin kuin normaalina rivimiehenä. Ja onhan se ihan totta, mitä opettajatkin sanovat, että saattaa siihen kessun paikalle joskus joutua/päästä, vaikka ei esimieskursseja olisikaan käytynä. Parempi sitä on täällä koululla harjoitella, kun ei voi sen vakavampaa vahinkoa saada aikaiseksi. :D
![]() |
Auto ajoi puuhun pienoismallikentällä. |
![]() |
Ja täällä iskee lieskoja ja savua neloskerroksen ikkunasta! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti